Medier älskar problem och tycker lösningar är reklam - Petter Andréasson

Andreasson PR nominerade i internationell pr-tävling

Andréasson PR har som enda svenska PR-byrå blivit nominerad i kategorin produkt-pr – konsument vid EMEA Sabre Awards. Med innovativa pr-metoder har Andréasson PR skapat stor medial uppmärksamhet för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och kronprinsessparets bröllopstårta. 

EMEA Sabre Awards är en av världens största pr- och kommunikationstävlingar som anordnas av The Holmes Group. Varje år belönas de främsta bidragen inom området från Europa, Afrika och Mellanöstern och syftet med tävlingen är att öka intresset för och betydelsen av pr. 

Sveriges bagare o& konditorer arbetar bland annat för att höja statusen för konditoryrket och få fler sökande till konditorutbildningarna. I januari 2010 fick man ett hedersuppdrag; att baka bröllopstårtan till kronprinsessparets bröllop. Uppdraget var ett perfekt tillfälle för att skapa uppmärksamhet i media kring såväl organisationen Sveriges bagare & konditorer som konditoryrket i sig samt konditorerna bakom bröllopstårtan. Problemet var att alla detaljer kring bröllopstårtan skulle hållas hemliga fram till bröllopsdagen den 19 juni. Därför tog Sveriges bagare& konditorer tillsammans med Andréasson PR, fram ”Folkets bröllopstårta” som hela Sveriges befolkning kunde njuta av.

För att skapa maximal medial uppmärksamhet lanserades Folkets bröllopstårta vid ett event samtidigt som man introducerade konditorerna som skulle baka Kronprinsessparets bröllopstårta. I samband med eventet lanserades tårtan för försäljning på de flesta konditorier i Sverige. 
För varje såld tårta skänktes tio kronor till arbetet med att motverka utanförskap och främja god hälsa för barn och ungdomar i Sverige genom Kronprinsessparets Bröllopsstiftelse.

Eventet följdes av ett flertal andra strategiska medieutspel under våren och antalet medieinslag i TV, radio, tidningar och på Internet uppgick till 300.  Folkets Bröllopstårta såldes i närmare 50 000 exemplar under våren och försommaren 2010 och 630 000 kronor samlades in till Kronprinsessans Bröllopsstiftelse.