"På några veckor har våra liv digitaliserats och det gick så snabbt att lekmän har blivit experter" Caroline Edelstam
 

Krönika: Världen har blivit en bättre plats

Den senaste tiden ser vi tydligt en ny trend – både företag och individer har blivit snällare och är mer benägna till välgörenhetsarbete på oväntade och kreativa sätt. Tidigare otänkbara allianser och samarbeten tar nu form - alltifrån att stötta lokala restauranger, till att låna ut sin permitterade personal till andra företag med samhällsnyttiga tjänster, till att donera mat, läkemedel, pengar, skyddsutrustning och till att handla mat till sin granne.

Flygpersonal omskolas till sjukskötare, permitterad hotellpersonal hyrs in till att packa läkemedel för att säkerställa transporter till behövande sjukhus och apotek. I media och sociala medier kan vi följa de nya tysta hjältarna; en vd för ett stort företag som kliver ner på golvet för att hjälpa till med lagerarbete, busschaufförer med nyvunnen stolthet kör sin buss för att kunna transportera vårdpersonal till sina funktioner, kassörskor i livsmedelsbutikerna som riskerar sina liv för att vi ska kunna handla mat och för att inte glömma all sjukvårdspersonal som kämpar dag och natt.

Vi har aldrig varit snällare. Pizzeriaägare lagar pizzor som lämnas in i receptionen på intensivvården – bara för att vara snäll. Barn i skolan sätter ihop ansiktsvisir – bara för att vara snäll. Transportföretag levererar mat till riskgrupper, bara för att vara snälla.

Det här är något unikt vi upplever just nu. Vänligheten transformerar oss och det kommer något mycket positivt ur detta. Företag tar plötsligt ett enormt ansvar på ett sett vi inte sett tidigare. Det är inte bara något man vill använda sig av i sitt CSR-arbete, utan det är välgörenhet på riktigt, man vill verkligen göra skillnad.

På några veckor har våra liv digitaliserats och det gick så snabbt att lekmän har blivit experter. Plötsligt ställs stora krav på våra IT-färdigheter; att logga in i Teams och Zoom, identifiera okända funktioner, har blivit ett grupparbete utan dess like där alla har enormt tålamod för sin medmänniska och vi är alla vänliga mot varandra.

Globaliseringen drivs i all hast framåt när nationer och organisationer tvingas samarbeta internationellt. Företag stöttar varandra och sin omvärld för att berättiga sin egen existens men också för att hjälpa andra. På gatan så ler alla vänligt mot varandra när man humoristiskt tar ett stort steg åt sidan för att hålla sin sociala distans. Trenden är tydlig - på två månader har hela världen blivit en mycket bättre plats, där vi värnar om och hjälper varandra.

Caroline Edelstam, Senior PR-konsult